Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak
T982-001-3:2017
Pengenalan Kursus
Kursus ini bertujuan untuk menyediakan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran dalam pengurusan pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak. Pelajar akan diperkenalkan dengan konsep-konsep asas perkembangan kanak-kanak, strategi pengajaran yang sesuai, dan kaedah pengurusan yang efektif.
Kandungan kursus.
CU 1 : Early childhood daily routine care
Penjagaan rutin harian kanak-kanak awal adalah satu set kecekapan yang merangkumi amalan penting untuk membantu kanak-kanak memahami persekitaran penjagaan kanak-kanak dan merasa selamat. Rutin yang dirancang dengan baik juga akan membantu menggalakkan tingkah laku positif kanak-kanak dengan memenuhi keperluan asas mereka seperti makan, tidur, bermain aktif dan tenang, masa bersendirian, serta masa bersama kanak-kanak lain.
Individu yang kompeten dalam CU ini hendaklah mampu menjalankan penerimaan kanak-kanak, penjagaan dandanan kanak-kanak, dan pelaksanaan tugas-tugas lain berkaitan.
CU 2 : Early childhood education and development
Pendidikan dan perkembangan awal kanak-kanak adalah satu set kompetensi yang terdiri daripada pelbagai aktiviti dan pengalaman yang direka untuk membantu perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak, termasuk kanak-kanak dengan keperluan khas. Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-Kanak (ECCD) boleh didefinisikan sebagai perkembangan holistik kanak-kanak yang merangkumi aspek fizikal, kognitif, bahasa, sosial, dan emosi.
Individu yang kompeten dalam Unit Kompetensi (CU) ini hendaklah mampu melaksanakan pembangunan personaliti, sosio-emosi dan rohani, melaksanakan pembangunan fizikal dan psikomotor, melaksanakan pembangunan kemahiran matematik awal dan pemikiran logik, melaksanakan pembangunan deria dan pemahaman terhadap persekitaran, melaksanakan pembangunan bahasa, komunikasi dan literasi awal, melaksanakan pembangunan kreatif dan estetik, melaksanakan aktiviti perancangan dan penyediaan diet seimbang, melaksanakan integrasi keperluan khas awal kanak-kanak, serta melaksanakan pelaksanaan kurikulum PERMATA awal kanak-kanak.
Hasil daripada kompetensi ini adalah untuk memastikan kanak-kanak mencapai tahap kognitif dan psikomotor yang diperlukan.
CU 3 : Early childhood behavior and social value instilment
Penanaman tingkah laku awal kanak-kanak dan nilai sosial adalah satu set kompetensi yang merangkumi pelbagai aktiviti dan pengalaman yang direka untuk menanamkan tingkah laku baik dan nilai sosial.
Individu yang kompeten dalam Unit Kompetensi (CU) ini hendaklah mampu melaksanakan aktiviti penanaman tingkah laku baik, melaksanakan aktiviti penanaman nilai sosial, melaksanakan aktiviti kemahiran penjagaan diri, melaksanakan aktiviti penanaman semangat patriotisme, dan melaksanakan aktiviti penanaman agama serta nilai moral.
Hasil daripada kompetensi ini adalah untuk memastikan kanak-kanak mencapai tahap tingkah laku baik, kemahiran sosial, dan kemahiran penjagaan diri yang diperlukan.
CU 4 : Early childhood care centre operation support
Sokongan operasi pusat ECCD adalah satu set kompetensi yang digabungkan untuk membantu pusat pendidikan berkaitan operasi harian dan penjagaan kanak-kanak.
Individu yang kompeten dalam Unit Kompetensi (CU) ini hendaklah mampu menyediakan kawasan pendidikan dan perkembangan, menyediakan bahan pembelajaran kos rendah, menguruskan kanak-kanak transit, menguruskan kanak-kanak yang diabaikan dan didera, menguruskan keperluan keselamatan bayi dan kanak-kanak, serta menyelaras aktiviti melibatkan ibu bapa dan komuniti.
Hasil daripada kompetensi ini adalah untuk memastikan kelancaran operasi pusat penjagaan.
CU 5 : First Aid Administration
Pentadbiran pertolongan cemas menerangkan kompetensi dalam memberikan rawatan kepada kesakitan tajam yang berlaku secara tiba-tiba atau kesakitan yang disebabkan oleh insiden traumatik tertentu seperti kecederaan pada bahagian tubuh tertentu, atau penyakit. Kecederaan akut biasanya berpunca daripada impak tertentu atau kejadian traumatik yang berlaku pada satu kawasan tertentu di tubuh, seperti otot, tulang, atau sendi.
Individu yang kompeten dalam Unit Kompetensi (CU) ini hendaklah mampu melaksanakan penilaian kecederaan, melaksanakan prosedur Resusitasi Kardiopulmonari (CPR), melaksanakan imobilisasi kawasan yang cedera, melaksanakan prosedur Rehat, Ais, Tekanan, Ketinggian (RICE), memberikan rawatan luka terbuka (lelasan dan koyakan), dan melaksanakan rujukan kecederaan.
Hasil daripada kompetensi ini adalah untuk memberikan sokongan di lokasi atau sokongan segera kepada kecederaan bagi memastikan keadaan kanak-kanak tidak bertambah buruk dan mengelakkan keadaan yang boleh membawa maut, selaras dengan prosedur perubatan standard.
Untuk melaksanakan CU ini, pemilik kompetensi dikehendaki menghadiri kursus CPR yang diperakui daripada mana-mana penyedia latihan yang diiktiraf.
Maklumat Latihan TVET
Tiada Pendidikan Formal Atau Mempunyai Minat, Boleh Membaca Dan Menulis
Dan
Umur Minimum : 17
Umur Maksimum : 55
Dan
Pekerjaan lain yang berkaitan dengan peluang pekerjaan termasuk:
- Pembantu pekerja penjagaan kanak-kanak
- Pekerja penjagaan kanak-kanak, pusat jagaan harian
- Pekerja pusat jagaan harian
- Pembantu awal kanak-kanak
- Pendidik awal kanak-kanak
- Pembantu pendidik awal kanak-kanak
- Pembantu kakitangan program awal kanak-kanak
- Pembantu prasekolah
Butiran Penyedia Latihan TVET
Kompleks Maluri, Jalan Jejaka,
Taman Maluri, 55100 Cheras,
W.P. Kuala Lumpur
Lain-lain Maklumat
- Penginapan disediakan bagi yang memerlukan.